Projekt Gazelle (doslovne gazela). Takto Amazon nazval svoju iniciatívu presvedčiť vydavateľov kníh, aby získali pre seba (Amazon) lepšie ponuky. Podľa The New Yorker, riaditeľ Jeff Bezos povedal:
Amazon by mal pristupovať k takýmto malým vydavateľstvám spôsobom, akým gepard prenasleduje chorú gazelu.
Gepard dokáže behať rýchlosťou 70 míľ za hodinu, akcelerujúc rýchlejšie ako Ferrari Enzo. Bezosova firma sa pohybuje podobne. Amazon vyrástol za posledné desaťročie ohromujúcou rýchlosťou a zarobil takmer 75 biliónov dolárov minulý rok vďaka nekonvenčnému, odvážim sa povedať, bezohľadnému štýlu svojho šéfa. Tu je 5 geniálnych stratégií, ktoré Jeff Bezos použil pri budovaní značky Amazon.
1. Buďte ako Krstný otec. Ponúknite im návrh, ktorý nemôžu odmietnuť.
V roku 2004 sa Amazon zameral na Melville House. Drobný (v zmysle: malé vydavateľstvo) vydavateľ beletrie náročnej na porozumenie a literatúry faktu založenej v Brooklyne v New Yorku bol len začínajúcou firmou v čase, keď oň Amazon prejavil záujem.
Môj distribútor nazval rokovania s Amazonom večerou s krstným otcom,
spomína spolumajiteľ vydavateľstva Dennis Johnson.
The New Yorker informuje, že Amazon chcel uskutočniť kúpu bez toho, aby musel odhaliť koľko Melville House kníh bolo predaných prostredníctvom stránky Amazon. Johnson bol kritický voči podmienke a podelil sa o svoje obavy s časopisom Publishers Weekly, ktorý sa zaoberá knižným trhom. Deň po tom, čo publikovali článok o Johnsonovi, tlačidlo „Kúpiť“ na Amazon stránkach Melville House-u odrazu zmizlo.
Takže Johnson, ktorý odvtedy bloguje o vyhlásení vojny knižnému priemyslu zo strany Amazonu, sa rozhodol pristúpiť na podmienku.
Pochopil som, čo som mal pochopiť a knihy sa opäť objavili.
2. Nepodávajte informácie, kým to nie je nevyhnutné
Amazon nepovedal Melville House koľko kníh z ich vydavateľstva predal prostredníctvom svojej stránky. Amazon tiež mlčí o predajoch Kindle a nepovie, koľko zamestnancov má v Seattle-i. Okrem toho, poschodie, na ktorom Kindle tím pracuje v seattleskej centrále, sa volá Area 51 (u nás známa ako Oblasť 51), pretože sem nemôžete vkročiť, ak nie ste úzko spätí s produktom.
Vyzerá to tak, že Bezos rád zdieľa informácie a vytvára príbeh o Amazone svojským spôsobom, ako aj svoje starostlivo napísané akcionárske listy.
3. Udržujte tímy dosť malé na to, aby ste mohli členov nakŕmiť dvoma pizzami
Bezos je známy medzi manažérskou špičkou svojim „pravidlom dvoch pizzí“ v znení: Žiadny tím by nemal byť väčší než ten, ktorý môžete nakŕmiť dvoma pizzami. To znamená, že pracovná sila je limitovaná na 5 až 7 ľudí. To dovoľuje tímom testovať ich nápady bez väčšieho množstva divákov, čo tiež vylučuje možnosť „skupinového zmýšľania“ – jednu z vecí, ktoré Bezosa veľmi hnevajú.
Tieto malé tímy prišli s veľkými inováciami, ako napríklad Gold Box ponuky (doslovne Zlatá škatuľa) – populárna forma propagácie, ktorá ponúka zákazníkom časovo limitované ponuky.
4. Prestaňte veľa rozprávať.
Na začiatku nášho milénia sa hovorilo, že tímy potrebujú medzi sebou viac komunikovať. Bezos sa tomu postavil na odpor a povedal:
Nie, komunikácia je strašná!
Ako môže byť komunikácia takým veľkým problémom? Medzitímová komunikácia obmedzuje nezávislosť tímu a vedie ľudí k spoločnému súhlasu medzi sebou, čo je protikladom kreatívneho konfliktu, na ktorom Amazon stavia.
5. Buďte súperiví.
Ľudia, ktorým sa v Amazone darí, sú najčastejšie tí, ktorí prosperujú v reklamnej sfére s takmer neustálym napätím, píše Brad Stone, autor knihy „The Everything Store“ (Táto kniha je už preložená v slovenskom jazyku ako: Obchod pre všetko), v ktorej zaznamenáva rapídny rast Amazonu. Prečo? Bezos nemôže vystáť „spoločenskú súdržnosť“ – prehnanú tendenciu ľudí, ktorí spolu radi súhlasia a považujú spoločnú zhodu za uspokojivú.
Štúdie naznačujú, že najlepší podnikatelia sú tí, ktorí výrazne nesúhlasia. Láska viesť rozhovor, v ktorom sú ľudia prinútení obhajovať svoj pohľad na vec, je hlboko zakorenená v kultúre Amazonu. Ako Businessweek píše – jeden z princípov vedúcich osobností Amazonu je: buďte odvážni; nesúhlaste a buďte odovzdaní.
Vedúce osobnosti sú povinné zdvorilo si vymieňať názory, keď spolu nesúhlasia, aj keď to nie je príjemné alebo je to unavujúce. Vedúce osobnosti sú húževnatí ľudia s presvedčením. Sú nekompromisní pre dobro spoločnosti. Akonáhle je rozhodnutie uznesené, oddávajú sa mu naplno.
Ako sa gepard naplno odovzdáva lovu na gazelu.
zdroj: businessinsider.com