V dnešnej dobe sa každý druhý človek nazýva social media guru. Stačí sa za neho vyhlásiť. Aké sú ale ich vedomosti a schopnosti?
Ak ste malý podnik a pripravujete si stratégiu pre sociáne siete je veľmi možné, že sa stratíte vo všetkých rôznych štatistikách, balaste a zavádzajúcich informáciách.
Jedna zo štatistík hovorí, že hodnota fanúšika na Faceboku je 174 dolárov. Skúste sa ale opýtať majiteľa malého podniku, ktorý má na Facebooku 300 fanúšikov , či sa to prejavilo v jeho príjmoch v hodnote 52 200 dolárov. Pravdepodobne by na vás pozrel veľmi nechápavým pohľadom.
Pre malých podnikateľov môže byť veľmi ťažké vyťažiť zo sociálnych sietí maximum. Zabudnite na všetky tie štatistiky a divoké rady. Sústreďte sa na staré dobré základy.
1. “Využite platené príspevky“
Zabudnite na “expertov” ktorí hovoria, že marketing na sociálnych sieťach je zadarmo. Samozrejme platformy ako také zadarmo sú, ale dosah na užívateľov si musíte neraz zaplatiť. RG Logan, riadiaci stratégie v Carrot Creative, si myslí, že spoločnosti, ktoré plánujú vstup na sociálne siete by mali pre túto oblasť vyčleniť dostatočnú časť svojho rozpočtu:
Je dosť ťažké preraziť na sociálnych sieťach ak svoje snahy nepodporíte finančne
Minulý rok Facebook priznal, že priemerný príspevok na firemnej fanpage-I sa zobrazí len 16% fanúšikov. Po nedávnej zmene algoritmu toto číslo ešte kleslo. Preto si občas treba zaplatiť promoted post aby ste zvýšili svoj dosah a vplyv.
Ak si nemôžete dovoliť platené príspevky tak nie je všetkým dňom koniec. Kľúčom k úspechu je kvalita na úkor kvantity. Sústreďte sa na vybudovanie si toho správneho publika. Dostaňte sa do kontaktu so svojimi najodhodlanejšími zákazníkmi. Pravidelne im poskytujte pridanú hodnotu. Ak sa postaráte o tých najodhodlanejších fanúšikov tak tí budú šíriť vaše dobré meno. Povedia o vás svojim kontaktom a pomôžu vám vybudovať fanúšikovskú základňu prirodzeným spôsobom.
Pri organickom získavaní fanúšikov je veľmi dôležité aby ste svoje sociálne siete promovali všade kde sa dá. Pridajte widget na váš web. Dajte si URL z Facebooku a Twitter meno na vizitky a do automatického podpisu vo vašom maili. Tak isto na letáky.
2. Vyberajte si siete
Nemusíte byť na každej sociálnej sieti. Niektoré podniky vyťažia viac z vizuálne založených sietí ako sú Pinterest, Instagram a YouTube. Niektoré dosiahnu úspech vďaka textovému formát 140 znakov ako má Twitter (Aj keď je nutné poznamenať, že príspevky, ktoré obsahujú nielen text ale aj obrázok sú klikanejšie).
Myslím si, že by ste si mali najprv každú sociálnu sieť, na ktorú sa chystáte vstúpiť, dobre preštudovať. Pozrieť si stránky, ktoré sa vám páčia a sledujte ako sa to má robiť
hovorí Doug Quint, majiteľ Big Gay Ice Cream.
Po druhé, ak sú vám niektoré siete nesympatické tak sa do nich proste nepúšťajte.
3. Vytvorte komunitu ‘zapojených’
Jedným z hlavných dôvodov prečo vám niekto dá like alebo follow je, že chcú byť informovaní. Chcú aby boli prví kto a dozvie o udalostiach, promo akciách a špeciálnych zľavách. Ako bonus vám sociálne siete umožňujú ukázať náhľad do vášho zákulisia, ľudskú stránku vášho podnikania.
Komunikujeme s našimi fanúšikmi individuálne, tak aby sme si vybudovali komunitu zapojených. Ľudí, ktorí majú radi interakciu s našou značkou
hovorí AJ Nicholas, senior director public relations a marketingu v Rent the Runway.
Je veľmi dôležité naslúchať vašim fanúšikom a followerom už len za to, že si našli čas aby si vás vyhľadali v online svete. Vezmite si ich návrhy a pripomienky k srdcu. Dokonca aj keď sú negatívne.
Manažéri komunít malých a stredých podnikov by si mali 2x premyslieť či budú akýkoľvek komentár ignorovať alebo ho dokonca vymažú. Nielenže by to bola ukážka zlých služieb zákazníkovi, ale môže to spustiť aj vlnu nevôle.
Odpovedáme úplne kaźdému, od tých čo vyplnili náš formulár online, až po tých čo komentovali naše príspevky na Instagrame alebo Faceboku. Každý fanúšik a follower je pre nás dôležitý.
Vraví Erica Domesek z P.S. I Made This.
4. Sociálne siete nie sú o tvrdom predaji
Toto môže byť pre vás prisilná káva. Obzvlášť ak ste majiteľom malého podniku, plným entuziazmu, ktorý chce kadému povedať o tom aký je jeho biznis úžasný a jedinečný.
Prístup: “Veľmi rád počúvam aká skvelá je moja firma a akí sme fantastickí. Tak prečo by to nechceli počuť aj iní ľudia?” Toto je cesta do pekiel a takmer isto k tomu aby vám dali unlike.
Mali by ste sa sústrediť na taký obsah ktorý pôsobí na emócie vašich fanúšikov. Publikovanie obsahu, ktorý je emotívny, podporuje komunikáciu a vyvoláva nutkanie odpovedať prispieva k tvorbe dobrého publika a pevnej fanúšikovskej základne.
Zároveň ľudia oveľa radšej komentujú, zdieľajú a retweetujú pozitívny obsah alebo ten čo vyvoláva spomienky.
Robíte marketing pre ľudí, nie pre stroje
Nie je to len o tom čo hovoríte, ale aj ako to hovoríte – spôsob podania je nesmierne dôležitý.
5. Buďte dostupní 24 hodín denne, 7 dní v týždni
Ak máte človeka na sociálne siete, ktorý robí od 9tej do 5tej tak prichádzate o hromadu príležitostí. Pravdu povediac vaši zákazníci budú pravdepodobne online po piatej a cez víkendy (v čase keď nie sú v práci)
Pridávanie príspevkov na dennej báze, ich monitorovanie, komentovanie, retweetovanie atď – je jedným zo spôsobov ako sa zapojiť do interakcie s vašou komunitou. Samozrejme, nie každý podnik by mal mať zamestnanca čo monitoruje sociálne siete 24 hodín denne, ale úplne “vypnúť” v piatok o 5tej poobede a “zapnúť” až o 9tej ráno v pondelok nie je tá najlepšia voľba. Môžete premeškať príležitosť na nový obchod alebo naštvať zákazníkov, tým, že si budú myslieť, že sa o nich nezaujímate.
6. Vlastný človek na social media alebo agentúra?
Toto sú dva úplne rozdielne prístupy. Na jednej strane vlastný človek zabezpečí, že príspevky sú vždy aktuálne, k veci a viete presne o čom bude publikovať. Mnoho malých podnikov však nemá dostatok času aby sa venovali sociálnym sieťam, alebo know how aby si to zabezpečili sami.
Tieto vedomosti majú profesionáli a agentúry. Sú skúsení a vedia akú stratégiu zvoliť.
Mali by ste vyčleniť pracovnú pozíciu na sociálne siete len ak sa im chcete venovať na 100%. To znamená nájsť si niekoho, kto to bude robiť ako full time job. Žiadny brigádnici! Zamestnanec sa bude venovať tvorbe textu, grafickej úprave obsahu, jeho analýze a optimalizácii.
Je veľmi dôležité aby sa sociálne siete nebrali len ako bokovka, lebo vtedy z nich dosiahnete aj také výsledky
Najať si agentúru môže byť skvelý nápad pre spoločnosti, ktoré majú nedostatok nádapov. Veľkou otázkou je, či sme ochotní sa zveriť do rúk agentúry a dať jej plnú dôveru.
Najať si agentúru alebo si to robiť sami? To záleží na mnohých ukazovateľoch ako je rozpočet, ciele, atď…
zdroj: mashable.com