Bol to veľký rok z pohľadu sociálnych sietí. Twitter vstúpil na trh, Facebook sa spamätal z nevydareného IPO. Boli sme svedkami spustenia siete na zdieľanie videí Vine. Snapchat sa vyšvihol a americká vláda si spravila hanbu špehovaním občanov.
Toto všetko sa stalo len v USA
V Číne, ktorá má najviac používateľov internetu na svete, sa Alibaba (ecomerce spoločnosť) nezdráhala vysoliť 586 miliónov dolárov za akcie Weibo, najlepšej mikroblogovacej platformy v krajine, rivala WeChatu – appky na písanie si súkromých správ. Okrem toho mobilní operátori v Ukrajine očakávali obrovský nárast vo využívaní dátových prenosov, kvôli protestom proti prezidentovi Janukovičovi, ktoré boli organizované na sociálnych sieťach. Tak isto ako tie počas Arabskej Jari v roku 2011.
Zo všetkého najviac nám ale rok 2013 ukázal jednu vec. A to, že získavanie priateľov a followerov sa stáva globálnym biznisom
Samozrejme, tak ako po minulé roky sme zaznamenali množstvo prešľapov a sklamaní. Sprevádzaných narcizmom rôznych „celebrít“ a podobne. Je pred nami ešte dlhá cesta aby sme pochopili význam sociálnych sietí a našli ten správny spôsob ako sa na nich správať, ale tu je v skratke pár lekcií, ktoré nás naučil rok 2013.
Social siete dokážu hýbať trhmi
23. Apríla bolo hacknuté Twitter konto Associated Press a niekto tweetol, že v Bielom Dome nastali dva výbuchy a Barack Obama je ranený. V priebehu niekoľkých sekúnd poklesol index Dow Jones o 150 bodov.
To je dôkazom, že jediný tweet dokáže zamávať s trhmi. Sociálne siete sú veľmi hodnotným zdrojom informácii nielen pre žurnalistov ale aj pre obchodníkov.
Sociálne siete sú stále viac vizuálne zamerané
Samozrejme, v 140 znakoch toho môžete povedať veľmi veľa, ale jeden obrázok povie viac ako 1000 slov. V Januári spustil Twitter službu Vine, ktorá umožňuje zdieľať 6 sekundové videá. Následne v Júni odpovedal Facebook tým, že zaviedol video vo svojej službe Instagram.
Taktiež sme boli svedkami povstania Snapchatu, služby, ktorá umožňuje zdieľanie fotiek a videí, ale bez trvácnosti na akú sme zvyknutí na iných sociálnych sieťach. To kvôli tomu, že užívatelia rozhodujú o tom na ako dlho (1-10 sekúnd) sa prijímateľom zobrazia ich príspevky. Po tomto čase ich fotky alebo videá proste zmiznú. Snapchat sa stal taký populárny medzi mladými, že Facebook za neho ponúkol majiteľom 3 miliardy dolárov. Tí slušne odmietli.
Pár dní pred tým ako Twitter vstúpil na burzu vydal nový update. V niektorých tweetoch a príspevkoch z Vine sa zobrazili náhľady. Aj keď je táto novinka ešte v plienkach tak spravila z Twittru viac vizuálne a menej textovo orientovanú platformou.
Sociálne siete nie sú len pre deti
Tým, že Warren Buffet začal používať Twitter a Jamie Dimon (CEO JPMorgan Chase) sa pridal k Influencer programu LinkedIn-u dokázali, že aj svetoví lídri berú sociálne siete vážne.
Reklama na sociálnych sieťach je stále viac využívaná a efektívna
Stalo sa to počas Super Bowl-u (finále NFL, ligy v americkom futbale): Na výpadok elektrického prúdu a prerušenie hry na viac ako pol hodinu odpovedalo Oreo skvelým tweetom: „Nemáte energiu? Nevadí, stále môžete skórovať aj po tme“ spolu s obrázkom sušienky a textom: „Môžete skórovať aj po tme“ Tento príspevok si získal veľa mediálnej pozornosti, písali o ňom dokonca v novinách. Dokázal, že sociálne siete sú stále lepším nástrojom pre reklamu.
Rok 2013 ukázal koľko sa dá reálne zarobiť z reklamy na sociálnych sieťach. V treťom štvrťroku Facebook oznámil, že jeho zisky z reklamy narástli o 60%, v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Hlavným dôvodom bol rast ziskov v reklame pre mobilné zariadenia. Približne v rovnakom čase Instagram (vlastnený Facebookom) oznámil, že v newsfeede používateľov v USA sa objavia prvé platené príspevky.
Sociálne siete a televízia môžu byť skvelí kamoši
V Októbri Nielsen Ratings zverejnili analýzu, ktorá dokazovala vzájomnú závislosť medzi tweetovaním počas priameho prenosu a veľkosťou a zapojenosťou publika.
Údaje dokazovali, že 19 miliónov Američanov publikovalo, v druhom štvrťroku 2013, až 260 miliónov tweetov o programe, ktorý práve sledovali .
Koncept social TV je stále ešte v plienkach, ale kombinácia televízie ako platformy kde sa točia veľké peniaze a sociálnych sietí, ktoré zvýšia pridanú hodnotu a zapojenosť divákov, predstavuje zárodok veľmi dlhej a hodnotnej spolupráce.
zdroj: mashable.com