Sociálne médiá sa stali útočiskom pre obchodníkov s menším biznisom, miestom, kde môžu zviditeľniť svoje produkty a služby pre potenciálnych zákazníkov. Podnikatelia majú možnosť voľne využívať siete ako Facebook, Twitter, YouTube, Google+, LinkedIn, Pinterest a Foursquare na prezentáciu svojej značky pred užívateľmi sociálnych médií.
Vieme, že väčšina zákazníkov používa sociálne médiá. Aktuálne štatistiky udávajú počet viac než bilión aktívnych užívateľov na Facebooku a taktiež viac než bilión nových návštevníkov na Youtube mesačne – spomenuté siete sú dvomi najväčšími sociálnymi sieťami na svete. Podnikatelia nemôžu ignorovať ich existenciu. Priučiť sa tzv. small media marketingu (SMM) pomôže k rozkvetu ich biznisu.
Ponúkame 16 marketingových tipov pre malopodnikateľov:
1. Používajte nástroje (tools)
Sociálne médiá sú sami o sebe nástrojom. Sú matkou ostatným nástrojom, ktoré možno použiť pre účely sociálneho marketingu. Podnikatelia by sa mali naučiť, ako používať nástroje aby ušetrili čas, hlavne pokiaľ nemajú tím, ktorý by za nich vykonal všetky zdĺhavé úkony spojené s online marketingom. Na internete sú voľne dostupné mnohé nástroje, ktoré urobia sociálno-mediálny marketing rýchlejším a jednoduchším.
2. Zamerajte sa na vybraný trh
Ubezpečte sa, že trafíte do čierneho vašou marketingovou kampaňou. Spravte marketingový prieskum a naučte sa, ako osloviť cieľové publikum. Používajte špeciálne kľúčové slová či frázy v názve, titulkách, popise a v obsahu publikovaných blogových článkov, videí a obrázkov. Ďaľšou pomôckou je tzv. geo-targeting (zameranie na špecifickú lokalitu) a demografický targeting (zameranie na určitú vekovú skupinu, pohlavie, záujmy a profesiu), ktorými sa uistíte, že produkt predstavujete správnym záujemcom.
3. Buďte dátovým analytikom
Aby ste presne zacielili na vybranú skupinu užívateľov a presvedčili sa, že vaša marketingová kampaň bude úspešná, zbierajte vedomosti a naučte sa použiť ich. Sociálno-mediálne nástroje nebudú fungovať, pokiaľ neviete, ako s nimi zaobchádzať. Získané informácie budú pre vás zbytočné, pokiaľ ich nedokážete zanalyzovať, pochopiť a využiť pri utváraní obchodných posudkov a rozhodnutí. Sú mnohé cesty ako sa staš dátovým analytikom, pričom prvým krokom je zvyknúť si robiť sériu experimentov.
4. Buďte psychológom
Sociálne médiá by neboli sociálnymi bez ľudí. Malopodnikatelia sa musia naučiť porozumieť ľudskému správaniu. Musia zaujať publikum nielen po racionálnej, ale i po emocionálnej stránke. Nástroje sociálnych médií sú tu na to, aby nám uľahčili marketingový proces, ale hlavnou zložkou obchodu stále zostávajú ľudia. Vlastníci malých biznisov by si preto mali osvojiť schopnosť komunikovať a vžiť sa do zákazníkov s rovnakou empatiou, akú by mali pri svojich priateľoch.
5. Ukážte sa
Podľa Woodyho Allena
80% úspechu je ukázať sa.
Mediálni obchodníci potrebujú predstúpiť pred zákazníka, aby získali jeho dôveru a istotu, že si chce produkt zakúpiť. Inými slovami, musia sa predstaviť vyplnením a skompletizovaním profilov firmy či jednotlivých osôb. Dôveryhodnosť a priehľadnosť sú pre marketing veľmi dôležité.
Nevynechávajte teda informácie, ktoré by potenciálni klienti mohli potrebovať. Pokiaľ máte napríklad certifikáty, dobré odporúčania či doklad o kvalite vašej značky či ďalšie spisy, vďaka ktorým sa bude váš biznis zdať spoľahlivejším, zverejnite ich na vašich stránkach.
6. Buďte skvelým rozprávačom príbehov
Sociálne médiá sú formou informačnej technológie, ale ich esenciou sú skôr informácie než technológia – a vieme, že informácie sú silno prepojené s ľudstvom ako takým. Marketing v sociálnych médiách je viac o konekciách a konverzáciách. Aby ste uspeli v tejto oblasti, je potrebná určitá dávka sebavyjadrenia a zdieľania vašich skúseností a príbehov. Napríklad pokiaľ zdieľate odkazy a články na Facebooku, Google+ a iných sociálnych sieťach, nestačí iba okopírovať odkaz – priložte k nemu i príbeh.
Takto sa to nerobí (titul článku už vidíme a nie je nutné opäť ho opakovať):
Toto je dobrý spôsob (priložte k odkazu krátku poznámku):
7. Naučte sa, kedy zmĺknuť
Neprezrádzajte o sebe úplne všetko. Musíte sa naučiť, kedy je rozumné nechať si pre seba informácie o vás alebo vašom podnikaní, ktoré sú dôverné. Facebook či Twitter priam zvádzajú k sebavyjadreniu, avšak nemožno poprieť, že sociálno-mediálny marketing je hra a mnohí súperi vás môžu sledovať. Predtým, než niekam kliknete, dobre to zvážte, aby ste predišli katastrofe, akou môže byť napríklad urazenie ľudí či zničenie vašej osobnej reputácie.
8. Budťe vplyvný
Pokračujte v prezentovaní vášho biznisu a osobnej značky ďalším a ďalším ľuďom, aby sa vaše siete rozrastali. Nezabúdajte na čísla. Váš počet followerov na Facebooku, Twitteri, kruhov na Google+, odoberateľov na YouTube, čitatelov blogu, Linkedln sietí a iných sociálnych médií je svedectvom o tom, nakoľko ste vplyvný. Dôležité je neprehliadať kvalitu týchto čísel. Ubezpečte sa, že ľudia, ktorí vás sledujú, majú skutočne záujem.
9. Buďte expertom
Aby ľudia verili tomu, čo hovoríte a aby ste sa stali vplyvným, musíte preukázať, že ste expertom v danej oblasti. Ukázať, že viete, o čom hovoríte. Preto sa uistite, že ste si zvolili takú oblasť podnikania, v ktorej viete klientom sprostredkovať špičkové služby či riešenia. Stať sa expertom je kontinuálny proces. Musíte neustále pokračovať v tréningu a cvičení a byť súťaživí.
10. Nezabúdajte na SEO
Aby ste zvýšili návštevnosť a pritiahli viacero návštevníkov z vyhľadávačov, optimizujte vyhľadávanie vašich sociálne mediálnych stránok. Stránky ako Facebook Page, Twitter profile, Google+ Page, YouTube Channel and Pinterest Page sú indexované cez Google a iné vyhľadávače. Myslite na SEO pri vymýšľaní názvu, popisu a dokonca i užívateľského mena na vašich stránkach.
11. Investujte peniaze
Čas sú peniaze. Preto by sa podnikatelia mali naučiť investovať peniaze, aby ušetrili čas. Okrem marketingu cez vyhľadávače či PPC reklám pri vyhľadávaní možete vyskúšať i platený mediálny marketing či sociálne PPC, aby ste urýchlili dosiahnutie obchodných cieľov, napríklad zvýšenie návštevnosti, zviditeľnenie sa.
12. Nacvičujte vizuálny marketing
Svet je plný ľudí, ktorí sú zaneprázdnení a vždy v jednom kole. Preto je ťažké pritiahnuť ich pozornosť. Väčšina z nich by neklikla a neobetovala čas článku či príbehu, ktorý nemá chytľavý názov. Jedna z efektívnych ciest ako doručiť vaše posolstvo užívateľom sociálnych médií je doplniť ho obrázkami či infografikou. Navštívte Infogr.am, Piktochart.com, Visual.ly, and Easel.ly, aby ste sa inšpirovali pri vytváraní zaujímavých infografík pre vašu marketingovú kampaň.
13. Použite video a audio marketing
Pozdvihnite úroveň obsahu použitím videí a Podcastov. Videá sú mocným marketingovým médiom, ktorý môžu podnikatelia optimizovať, aby priniesli ich marketing a reklamné správy cieľovému publiku. Môžete prezentovať zaujímavé videá na YouTube, Dailymotion, Vimeo.com a na iných webstránkach určených pre zdieľanie. Môžete tiež zverejniť videá na Facebooku, Twitteri, Google+ a na väčšine sociálnych sietí.
14. Riaďte sa pravidlami0
Jednoduchou, no veľmi dôležitou radou je sledovať podmienky a pravidlá sociálnych médií, ktoré používate. Či je to Facebook, Google+, Twitter, YouTube alebo iné siete, musíte sa podrobiť istým pravidlám, aby ste sa vyhli banu či inej penalizácii.
15. Buďte v obraze
Marketing v sociálnych médiách je veľmi kompetetívnou záležitosťou. Tieto siete sa vyvíjajú rýchlo a ustavične menia pravidlá, dizajn a využiteľnosť. Preto by si podnikatelia mali vždy spraviť vlastný prieskum a byť informovaní o všetkých novinkách ohľadne sociálnych médií.
16. Ohromte vaše publikum
Na záver, vždy by ste mali vedieť uspokojiť vaše publikum, existujúcich klientov, perspektívnych klientov a každého iného, kto sa bude stretávať s vami či vaším biznisom, online či offline. Pamätajte, že marketing je založený hlavne na cieli sprostredkovať ľuďom a zákazníkom skvelú skúsenosť. Pri tejto skúsenosti začína ústny marketing, teda šírenie informácie slovom.
Majte na pamäti, že hoci máte prosperujúci sociálno-mediálny marketing alebo reklamnú kampaň, pokiaľ budú mať klienti zlú skúsenosť s vaším produktom, všetky vaše snahy budú zmarené. A preto berte túto poslednú radu ako nadradenú všetkým vyššie uvedeným radám.
A na záver…
Malé obchody nemôžu ignorovať silu sociálnych médií, keďže žijeme v ére týchto médií – obrazoviek, mobilov či nositeľných aplikácií. Aby boli v biznise úspešní, podnikatelia by sa mali stať prispôsobivými a schopnými pomocou dostupných technológií, ktoré dnešná doba ponúka.
Napriek tomu by sme sa však nemali spoliehať výlučne na technológie. Nemali by sme sa sa opierať iba o nástroje, skripty a aplikácie. Podnikatelia so sociálnymi médiami musia v rámci kampane vždy klásť na prvé miesto ľudskosť. Pomimo toho, informačné technológie sú viac založené na informáciách, spojení, konverzácií a vzťahoch než na technológii.