Home / online biznis / Ako na slovenskom internete zarobiť milióny eur

Ako na slovenskom internete zarobiť milióny eur

Slovenské internetové firmy ako Azet.sk, Profesia.sk, Martinus.sk, Websupport, alebo Autobazar.eu sú vám všetkým určite dobre známe. V tomto článku si priblížime ich hospodárenie a atraktívnosť ich podnikania meranú podľa ziskovosti a návratnosti kapitálu.

Dáta: V roku 2013 vznikol Register účtovných závierok, kde sú úverejnené účtovné závierky slovenských spoločností. Len nedávno do Registra ÚZ pridali aj výkazy za rok 2012, ktoré slúžili aj ako podklady na spracovanie tohto článku. Hospodárenie firiem a účtovné závierky si okrem Registra ÚZ môžete pozrieť aj na FinState.

Ako na slovenskom internete zarobiť milióny eur?

Do prehľadu sme zaradili niekoľko internetových firiem, z ktorých každá podniká v inej oblasti: všeobecný internetový portál Azet, eshop s knihami Martinus, job portál Profesia, webhostingová firma Websupport, internetový autobazár Autobazar.eu. Porovnanie týchto firiem podľa veľkosti tržieb si môžete pozrieť v tabuľke nižšie:

Tržby Azet, Martinus, Profesia, Websupport, Autobazar.eu za rok 2012:

Azet.sk

Azet sa spolu so Zoznamom bije o prvenstvo v návštevnosti internetových stránok na Slovensku. Aktivity Azetu zastrešuje spoločnosť Azet.sk, a.s., spravuje niekoľko ďalších internetových stránok a celková mesačná návštevnosť sa blíži k trom miliónom používateľov. Zaujímavé sú tržby tejto spoločnosti aj jej zisk. Za rok 2012 dokázala na tržbách inkasovať až 10,7 mil. EUR. Pri pohľade na tabuľku nižšie možno vidieť, že tržby spoločnosti z roka na rok rastú, kým čistý zisk sa posledné tri roky pohybuje zhruba na rovnakej úrovni. Spoločnosť hospodári prevažne s vlastným kapitálom a dokonca v dvoch prípadoch vyprodukovala vyšší zisk, ako je hodnota vlastného imania.

Nechcem tvrdiť, že tieto vysoké hodnoty sú pre takéto internetové spoločnosti typické, no nie je to ani nič nezvyčajné, keďže takéto spoločnosti nedisponujú veľkými majetkami. Ak si to zhrnieme, spoločnosť Azet.sk, a.s. si v roku 2012 viedla veľmi dobre, keďže dokázala zo svojej prevádzkovej činnosti medziročne zvýšiť tržby až o 20 % pri zachovaní ziskovej marže.

Výsledky spoločnosti Azet.sk, a.s.:

Tržby Azetu v grafe:

Profesia.sk

Ďalšou spoločnosťou je Profesia, spol. s.r.o., ktorá prevádzkuje najväčší slovenský internetový pracovný portál Profesia.sk. Ani táto spoločnosť si v roku 2012 neviedla zle. Svoje tržby aj zisk dokázala medziročne zvýšiť. Zisková marža spoločnosti aj v uplynulom roku bola vyššia ako 30 %, čo znamená, že až tretina tržieb predstavuje čistý zisk.

Priaznivá je aj rentabilita aktív a vlastného kapitálu, a to aj napriek tomu, že spoločnosť financuje svoju činnosť len vlastnými zdrojmi (spoločnosť nemá žiadne úvery ani iné pôžičky). V porovnaní s výsledkami v roku 2008 je však vidieť, že Profesia je už na strope svojich možností a dodones neprekonala tržby ani zisk z predkrízového roka 2008.

Výsledky spoločnosti Profesia, spol. s.r.o.:

Tržby Profesie za v grafe:

Autobazar.eu

Ďalšou internetovou firmou, ktorú sa oplatí zmieniť, je Autobazar.eu, s.r.o.. Autobazar.eu je najväčší portál s predajom ojazdených áut na Slovensku. Za rok 2012 síce inkasoval na tržbách vyše 1 mil. EUR, ale len 0,22 % z tržieb zostalo vo forme čistého zisku. Pri pohľade na predchádzajúce roky je však zrejmé, že v ostatných rokoch spoločnosti zostalo z tržieb podstatne viac vo forme čistého zisku ako v roku 2012. Dôležité je hlavne to, že aj táto spoločnosť zaznamenáva veľmi vysoký každoročný nárast svojich tržieb.

Výsledky spoločnosti Autobazar.eu, s.r.o.:

 

Tržby Autobazár.eu v grafe:

Martinus.sk

Spoločnosť Martinus.sk, s.r.o. sa ako prevádzkovateľ najväčšieho internetového kníhkupectva na Slovensku trochu odlišuje od predchádzajúcich spoločností. Rovnako ako Azet.sk, a.s. aj Martinus.sk, s.r.o. dokázala svoje tržby a zisky za sledované obdobie podstatne zvýšiť. Treba však upozorniť na veľký rozdiel medzi týmito dvoma spoločnosti, ktorý spočíva v ziskovej marži. Kým Azet.sk, a.s. vykazuje ziskovú maržu okolo 20 %, zisková marža Martinus.sk, s.r.o. sa pohybuje do 5 %.

Martinus je vlastne maloobchod (internetové kníhkupectvo), kde sú obvyklé nižšie ziskové marže ako pri službách (napríklad predaj reklamy na internetových portáloch). Aj napriek tomu sa spoločnosť vyznačuje každoročnými nárastmi tržieb, vysokými hodnotami návratnosti aktív aj kapitálu, no nie veľkou ziskovou maržou.

Výsledky spoločnosti Martinus.sk, s.r.o.:

Tržby Martinusu v grafe:

Websupport, s.r.o.

Poslednou spoločnosťou je najväčší webhosting na Slovensku s vyše 88 000 registrovaných domén. Spoločnosť Websupport, s.r.o. dokázala v roku 2012 medziročne zvýšiť tržby až o 40 % pri 9-percentnej ziskovej marži. Nízke, resp. nestabilné zisky by v tomto prípade nemali predstavovať žiadny problém, pretože spoločnosť sa neustále rozvíja a investuje, čoho dôkazom je aj to, že Websupport postupne preniká aj na zahraničné trhy.

Výsledky spoločnosti Websupport, s.r.o.:

Tržby Websupportu v grafe:

Internetové firmy sú charakteristické najmä vysokými návratnosťami kapitálu a majetku, vysokým rastom tržieb a vysokými hodnotami ziskovej marže (s výnimkou eshopu Martinus). Sú dôkazom toho, že internet je zaujímavým podnikateľským odvetvím s nižšími vstupnými nákladmi a nízkymi prevádzkovými nákladmi oproti tradičným odvetviam. Treba si však uvedomiť, že Azet, Profesia, Martinus, Websupport a Autobazar.eu sú jednotkami na trhu vo svojej oblasti.

Vybojovať si prvé priečky na trhu nie je jednoduché ani na Slovensku. Výška ziskov a hlavne tržieb na nižších priečkach rebríčka nemusí byť ani zďaleka taká zaujímavá ako u trhových lídrov.

Scroll To Top
Táto stránka využíva súbory Cookies Chcem vedieť viac.