Optimalizácia pre vyhľadávače je jednou z najlepších marketingových stratégií malých podnikov. Ide o stratégiu s prijateľnými nákladmi a možnými dlhodobými výsledkami. Preto – ak vlastníte malý podnik a chcete byť konkurencieschopný – sa musíte naučiť nasmerovať vyhľadávače na vaše podnikanie. A tým v konečnom dôsledku dosiahnuť marketingový úspech.
Nasledujúci článok uvádza 20 SEO tipov pre malé podniky a podnikateľov, ktorí chcú dosiahnuť stálu a vyššiu návštevnosť na základe vyhľadávačov. A potom už len týchto návštevníkov premeniť na lojálnych zákazníkov.
1. Definovanie cieľového publika
Predtým než spustíte SEO kampaň, jasne definujte cieľový trh. Môžete síce nahnať návštevnosť pomocou vyhľadávačov, no je dôležitá pre váš biznis? Aby ste zaujali iba potenciálnych zákazníkov, je nutné spraviť prieskum kľúčových slov, definovaťcieľové kľúčové slová ako aj viacslovné pojmy. V prípade potreby využite cielenie na základe geografickej polohy.
2. Tvorte jedinečný a užitočný obsah
To vám povie každý expert na SEO. Povedal by to dokonca aj samotný Google. Prečo sa toho teda nedržať? Pravda je však taká, že mnoho marketérov sa týmto bodom neriadi. Jednoducho preto, že je náročný. Preto uspejú len niektorí. Ak chcete byť medzi úspešnými, nasledujte práve tých.
3. Rýchly a flexibilný web
Optimalizujte váš web (obrázky aj celý obsah) pre rýchle načítanie. Zabezpečte kompatibilitu vašich stránok aj na mobilných zariadeniach. Vďaka tomu sa môžu návštevníci aj vyhľadávače dostať na váš web rýchlejšie. Jednou z možností je najať si webdizajnéra alebo developera, aby vám s tým pomohol.
4. Interaktívne stránky, ktoré návštevníka pohltia
Vaša landing page musí návštevníka pohltiť natoľko, aby ju ďalej skúmal. Tým sa znižuje tzv. bounce rate (miera opustenia stránky – počet návštev, ktoré stránku opustia hneď po vstupe). Pre SEO je dôležíté, aby návštevníci strávili na stránke viac času. Či už jej používaním alebo čítaním. Nech teda vaša stránka nie je nudná alebo chaotická. Tým návštevníka len odoženiete. A to veľmi rýchlo. Dobre zvažujte použitie správnych obrázkov, infografík alebo videí. Aby ste návštevníkovi dali celú informáciu, po ktorú si prišiel.
5. Web prijateľný pre užívateľov
Navigácia a štruktúra webu pomáhajú návštevníkom nestratiť sa a dostať sa k tomu, čo potrebujú. Preto kedykoľvek je to potrebné, vylepšujte navigačnú štruktúru. V praxi to znamená vylepšiť interné linky, menu, kategórie, permalinky, prepojenie so sociálnymi médiami a vyhľadávacie systémy. Vďaka tomu si čitateľ vášho webu návštevu užije.
6. Jedinečný a užitočný obsah – neustále
Konkurencia je v rámci SEO marketingu silná. Konkurenti každým dňom rastú a z času na čas sa aj zlepšujú. Znamená to, že váš doterajší obsah už nemusí byť konkurencieschopný. A teda ani váš web. Predísť tomu sa dá jedine pravidelným, vysokokvalitným a aktuálnym obsahom.
7. Články až do detailov
V poslednom čase Google zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania komplexné články. Je pravda, že je to ťažký oriešok, keďže v súčasnosti zobrazuje len známe značky. No nikomu nezaškodí skúšať to. Nejde len o vyššiu kvalitu vášho obsahu pre vyhľadávače. Komplexné a dôveryhodné články zvýšia vašu spoľahlivosť ako informačného zdroja.
8. Kvalitný linkbuilding
Vaša taktika on-page optimalizácie by mala byť podporená aktivitami pre off-page optimalizáciu. Zlepšujte vaše interné linky rôznymi linkbuilding technikami a taktikami, ako napríklad komentovanie blogov, vydávanie príručok, hosťovanie, markting na fórach, budovanie profilu v komunite alebo iné. Ubezpečte sa, že prelinkovávate len spätné linky na kvalitné weby. Na druhej strane sa uistite, že vy tiež poskytujete hodnotu – ako napríklad zanechanie hodnotných a relevantných komentárov.
9. Kvalitné budovanie linkov – neustále
Rovnako ako obsah, aj vytváranie linkov (linkbuilding) musí byť aktualizované a aktuálne. Takto vyšlete Googlu a iným vyhľadávačom signál, že vaša stránke je spoľahlivá.
10. Propagácia vašich ľudí pomáha
Nezabúdajte, že ľudia na vašom webe sú tiež súčasťou obsahu. Z toho dôvodu by ste sa mali snažiť o rast ich trhovej hodnoty. Zvyšujte followerov na sociálnych médiách a vplyv autorov vášho webu. Ponúknite im vzdelanie a tréningy, aby rástla ich dôveryhodnosť. Nezabudnite ich pridať ku Google Authorship Markup fukncii v Google+. Tým posilníte ich autoritu v rámci Google.
11. Budovanie značky na sociálnych médiách
Budujte svoj profil na rôznych sociálnych weboch, napríklad vytvorením Facebook stránky, Twitter účtu, Google+ stránky, Youtube kanálu, biznis stránky na Pintereste, profilu na LinkedIne, stránky na Scribd, účtu na Slideshare.net, Google Places, Foursquare účtu. Alebo na akomkoľvek inom networkingovom a komunitnom webe.
12. Optimalizácia social media stránok
Stránky na social media nestačí len vytvoriť a nechať tak. Musíte sa o ne starať a pracovať na nich. Aby boli pre užívateľov hodnotné a zaujímavé, presne ako vaša stránka. Nezabudnite pravidelne aktualizovať aj social media účty užitočným obsahom. Čím zaujímavejšía social media stránka, tým viac ľudí ju bude lajkovať a followovať. Čím viac followerov máte, tým máte väčší vplyv a tým viac vás budú vyhľadávače rozpoznávať ako dôveryhodný zdroj.
13. Lepší obsah pomocou odchádzajúcich linkov
Odchádzajúce linky odkazujú z vášho webu na externé stránky. Linkovaním na vysokouznávané weby podporujete a zvyšujete spoľahlivosť vášho obsahu. Vďaka tomu budú vaše stránky “bohatšie”. Dávajte však pozor, aby ste to neprehnali, a aby bol váš obsah týmto prelinkovaním skutočne užitočný pre čitateľov.
14. Webová analytika
Využite na analýzu svojho webu také nástroje ako Google Webmaster Tools a Google Analytics. Dostanete sa tak k dôležitým informáciám (štatistiky návštevnosti, bounce rate, SERP pozícia, a iné), vďaka ktorým môžte zlepšiť výkon vášho webu. Navyše vďaka insightom (počet followerov, demografia odberateľov, viralita, apod.) z vášho Facebooku a iných social media webov, môžte vytvárať lepšie online marketingové kampane.
15. Komunita okolo vášho webu
Ak váš podnikový web nemá blog, vytvorte ho. Blogovanie vám pomôže zverejňovať viac obsahu a umožní komentovanie. Vďaka nemu bude váš web zaujímavejší a interaktívnejší. Práve komentáre prispejú k lepšiemu kontaktu so zákazníkmi. Rovnako vám môžu pomôcť komunikovať obavy vašich zákazníkov. Zvážte tiež vybudovanie fóra, kde by mohli ľudia z vášho odvetvia diskutovať o veciach spojených s vašim podnikaním.
16. Budovanie vzťahov online
Nebudujte len webové prepojenia. Vytvárajte medziľudské prepojenia online. Keď komentujete blogy, spriateľte sa s tvorcami toho blogu. Keď prelinkovávate rôzne fóra, pomôžte členom a vytvorte hodnotu pre nich. Keď píšete na blog ako hosť, nech je ten príspevok tým najlepším, čo viete napísať.
17. Patričná zaplatená návštevnosť
Prví návštevníci, ktorí prídu na váš web, sú kľúčoví pre získavanie ďalších. Zvážte investovanie do Google Adwords, Facebookovej alebo inej platenej reklamy na získanie prvej návštevnosti. Predstavíte im svoj kvalitný obsah, a necháte pôsobiť word-of-mouth marketing.
18. Pomoc od experta
Pripusťte to, nie sme experti na všetko. Ani len v online marketingu nie sme expertmi na všetky druhy marketingových stratégií – SEO, social media, video, obsah… a všetky ostatné. Práve preto musíme poprosiť o pomoc niekoho, kto sa v téme vyzná lepšie.
19. Vlastný výskum a testovanie
SEO sa neustále mení a vyvíja. Čo je účinné dnes, nemusí byť zajtra. Snažte sa byť informovaný o najnovších trendoch v SEO. Aby ste sa viac naučili, môžte napríklad sledovať top blogy a ľudí na internete. Neverte však všetkému len preto, že to povedal “mentor”. Čo ste sa dozvedeli, si overte v praxi.
20. Offline optimalizácia podnikania
Vaša značka online bude závislá na vašej offline značke. Aj keď máte vysokú návštevnosť vďaka vyhľadávačom, no vaše služby alebo produkty neuspokoja zákazníkov, tá návštevnosť sa na následný zisk nepremení. Ešte predtým než začnete zlepšovať vašu SEO, ubezpečte sa, že ste zlepšili svoj produkt.