Priplatiť si a kúpiť si nové vozidlo, alebo investovať do staršieho? Otázka, ktorá je stará takmer ako auto samotné. Stretol sa s ňou zrejme každý majiteľ motorového vozidla.
Rozhovory o tom, ktorá možnosť je lepšia, bývajú často ovplyvnené emóciami a fakty sú tak zatlačené do úzadia. Autobazáry tvrdia jedno, výrobcovia vozidiel druhé. Aká je však pravda?
Cena vozidla
Rozpočet je jeden z najdôležitejších faktorov. Za 15 tisíc si môžete kúpiť úplne nový Opel Astra v základnej výbave alebo jazdený Peugeot 508 vyrobený pred 6 rokmi so slušnými parametrami. Musíte si však uvedomiť, že pri novom modeli máte záruku a neplatíte za servis počas prvých rokov nič, pri jazdenom vozidle ku kúpnej cene pripočítajte aj náklady na údržbu.
Ďalším faktorom, ktorý opäť trochu premieša karty je pomerne rýchla strata hodnoty nového automobilu. Pri každej značke aj modeli je iná, no v priemere môžeme hovoriť o strate 50 % z ceny po 4 rokoch používania. Preto ak sa rozhodnete pre nové vozidlo, vyberajte modely, ktoré si čo najdlhšie držia svoju cenu.
Skvelým pomocníkom je pozrieť si, za koľko sa predávajú ktoré vozidlá v bazároch. Preto drobná, aspoň približná kalkulácia pred nákupom by mala byť samozrejmosťou.
Náklady za servis
Samozrejme, aj jazdené autá môžu byť ešte v záruke, no väčšinou to tak nie je. Aj keď má vozidlo poctivo vyplnené servisnú knižku, neviete, ako s ním majiteľ jazdil a aké nástrahy na vás čakajú. Preto je veľmi ťažké odhadnúť servisné náklady vopred, no pri starších autách rátajte s tým, že skôr či neskôr prídu a budú vyššie ako pri nových vozidlách. Vo väčšine prípadov prichádzajú skôr ako neskôr.
Pri nových, resp. vozidlách so zárukou, tieto problémy odpadajú a všetky náklady vám uhradí výrobca (ak za poruchu nie ste zodpovedný vy). Veľkou výhodou je, že dnes si za príplatok dokážete predĺžiť záruku aj na viac ako 5 rokov. Na druhej strane je faktom, že moderné vozidlá sú závislé od technológií a je možné, že niektoré vám môžu znepríjemniť život napríklad vyššou poruchovosťou.
Výbava auta
Pri kúpe nového vozidla máte prakticky neobmedzené možnosti (ak nerátame rozpočet) – sami si vyberiete farbu karosérie, materiál poťahov, výbavu, veľkosť pneumatík, typ diskov a pokojne môžete výrobcovi zadať aj špeciálne požiadavky. Pri kúpe jazdeného auta ste však obmedzený ponukou trhu a pri hľadaní vysnívaného modelu strávite dlhé hodiny – toto nemá kožené sedačky, tento kus zase nemá klimatizáciu.
Pri nových modeloch je súčasťou základnej výbavy množstvo prvkov, ktoré pred 10 či ani 5 rokmi neboli súčasťou luxusnejších automobilov. Na druhej strane však v ponuke starších vozidiel nájdete kúsky, ktoré sa dnes už nevyrábajú alebo majú špeciálne úpravy, ktoré vám nedokáže zabezpečiť ani výrobca.
Zabehnutie motora
Zabehnutie motora nového vozidla nie je žiadna veda, no aj tak mnoho vodičov ignoruje odporúčania výrobcu. To môže byť príčinou vyššej spotreby či „lenivého“ motora.
Ak si kúpite jazdené vozidlo, ktoré nebolo zabehnuté podľa inštrukcií, správnou jazdou tieto parametre môžete mierne zmeniť. Nikdy však nebudú ukazovať optimálne parametre sľubované automobilkou. Ak si kúpite nové auto a na zabehnutí motora si dáte záležať, týmto nepríjemnostiam sa vyhnete.
Kúpiť nové či jazdené vozidlo?
Je to podobná otázka, ako keby ste sa opýtali matky dvoch detí, ktoré z nich má radšej. Nedokáže odpovedať. Pri kúpe vozidla však máte tú výhodu, že si môžete stanoviť hlavné priority a podľa nich vyberať. Ak je pre vás dôležitá cena a nebojíte sa rizika neznámej histórie, kúpte si jazdené vozidlo.
V prípade, že dávate prednosť kvalite, možnosti konfigurovať svoje vozidlo a chcete mať záruku, potom siahnite po novom modeli. Rozhodujte sa podľa svojich potrieb a podľa toho si vyberte aj svoje nové auto.