Robotická automatizácia procesov prináša do kancelárskeho prostredia pozitívne zmeny. Ukazujú to už realizované príklady jej aplikácie.
Krása robotickej automatizácie procesov (RPA) je v tom, že nevyžaduje vo firme žiadne zásadné zmeny.
„Jej faktické nasadenie však prinesie v dôsledku vo firmách veľa zmien, keď uvoľnený čas zamestnanci venujú vytváraniu nových služieb pre svoju firmu, alebo jednoducho navýšia kapacitu daného oddelenia a zvládnu v podstate omnoho viac práce, a teda vygenerujú firme viac zisku,“
opisuje základnú pozitívnu zmenu vo firmách s RPA Zdeněk Galia, evanjelizátor v oblasti softvérovej robotizácie spoločnosti StringData.
Rýchle zmeny
Zmeny sú rýchle a nasadenie robota má okrem iného veľmi krátku návratnosť. „Typická návratnosť investície do robotizácie sa u našich klientov pohybuje od dvoch do šiestich mesiacov,“ opisuje doterajšie skúsenosti s návratnosťou Jiří Gróf, vedúci dodávok firmy StringData.
Koniec preťažovania pracovníkov
Práve spoločnosť StringData už má s nasadzovaním RPA v (nielen) českých firmách bohaté skúsenosti. Roboty si od nej zaobstarali okrem iného napríklad miestne pobočky nadnárodných spoločností ako Wüstenrot hypotekárna banka alebo ALD Automotive.
Vo Wüstenrote používajú robota na prácu s mimoriadnymi splátkami alebo novšie na spracovanie rôznych úkonov týkajúcich sa exekučných príkazov. „Vďaka úlohám vykonávaným robotmi sa nám podarilo zvýšiť objem spracovaných položiek a znížiť ich chybovosť bez toho, aby sme museli prijať nových zamestnancov alebo dlhodobo preťažovať našich súčasných pracovníkov,“ hovorí Šárka Šauerová, vedúca oddelenia správy zmlúv a úverov.
Informácie aj rutina
V ALD Automotive, ktorá sa špecializuje na poskytovanie služieb financovania automobilov predovšetkým pre firemnú klientelu, slúži robot na získavanie informácií o klientoch z verejných registrov alebo na rekalkulácie splátok v prípade, že klient požiada o zmenu podmienok služby, napríklad v podobe navýšenia nájazdu kilometrov.
Niektorí klienti momentálne možnosti nasadenia robotov do praxe vyhodnocujú, čo je prípad aj slovenských pobočiek firiem ako Embraco alebo OTP Banka, ktoré roboty testujú pri spracovaní faktúr či účtovných operácií.
„Kľúčové je vedieť, kde začať s analýzou procesov, samotná implementácia je potom čisto technickou záležitosťou, na ktorej s klientom pracujeme až do dosiahnutia maximálnej spokojnosti,“
uzaviera tému Galia.