Stačí jeden pohľad na nejakú veľkú stavbu a človek získa celkom dobrú predstavu o tom, koľko rôznych druhov stavebných strojov existuje. A pozornému oku neunikne ani ďalšia vec: niektoré stavebné stroje majú namiesto kolies pásy. Človeku vtedy napadne otázka, čo je lepšie riešenie?
Kolesové stavebné stroje
Pozrime sa najskôr na kolesové stavebné stroje. V praxi sa výhoda takéhoto riešenia prejavuje najmä v rýchlosti, ktorú môžu kolesové stavebné stroje dosiahnuť. Práca s nimi je tak z tohto hľadiska rýchlejšia.
Kolesové stavebné stroje nemajú problém ani s jazdou po spevnených cestách, ktorá je s pásovými strojmi problémová. Nielenže sa totiž na spevnenej ceste pásy rýchlejšie opotrebúvajú, ale aj samotná cesta pod nimi trpí.
Kolesové stavebné stroje majú výhodu aj z finančného hľadiska. Áno, platí to aj napriek tomu, že napr. stavebné pneumatiky 16,9 – 28 nie sú „lacný špás“. Obstarávacia cena kolesových stavebných strojov je nižšia a rovnako to platí aj o servise, ktorý je lacnejší a tiež jednoduchší.
Pásové stavebné stroje
A aké sú výhody minibagrov so spoľahlivými gumovými pásmi a ďalších pásových stavebných strojov? Keďže majú s povrchom väčšiu styčnú plochu, majú aj podstatne lepšiu trakciu v rôznych náročných podmienkach. Poradia si takmer s akýmkoľvek povrchom.
Pásová stavebná technika tiež zvláda aj prudké prevýšenie, takže môžeme povedať, že je použiteľná na viacerých staveniskách bez ohľadu na to, v akom ťažkom teréne sa bude pohybovať. Okrem toho väčšia styčná plocha prináša aj väčšiu stabilitu.
Svojim spôsobom sú pásové stavebné stroje aj obratnejšie. Dokážu sa dokonca otočiť aj na mieste, čo vie byť veľkou výhodou, keď je v niektorých častiach staveniska menej priestoru na manévrovanie.
Zdroj obrázka:
- Autor: rh2010 / Stock.adobe.com