Home / blog / Severná Kórea je vo finále šampionátu – 4 kroky, ako aj vy zistíte, či správa, ktorá sa šíri internetom, je podvod alebo realita

Severná Kórea je vo finále šampionátu – 4 kroky, ako aj vy zistíte, či správa, ktorá sa šíri internetom, je podvod alebo realita

Určite ste započuli, že štátna televízia v Severnej Kórei šíri neskutočnú propagandu. Vraj je jej tím vo finále svetového šampionátu vo futbale 2014. Táto správa sa šírila internetom ako mor. Dokonca ju prevzali aj Hospodárske Noviny. Žiaľ, nechali sa nachytať. Realita je úplne iná a jedná sa o vtip z dielne nejakého machra na Kórejštinu.

Zdieľanie na sociálnych sieťach pomohlo rozšíriť tieto zavádzajúce informácie. Ako však zistiť, či máte pred sebou senzačné novinky, alebo bohapusté klamstvá? Odporúčam vám tieto kroky.

1. krok : Preklepnite si zdroje

Kto to hovorí? Kto je autorom článku? Nie som síce paranoidný, ale viac verím overeným zdrojom, ako sú BBC, TA3, Mashable a podobne. Nie úplne sa oplatí dôverovať veciam, ktoré nájdete na SME alebo weboch s pochybnými názvami (často majú v názve slovo sloboda/pravda/demokracia a koncovku .ru). V zahraničí je známy publikovaním senzačných správ portál www.dailymail.co.uk

Neraz sa stane, že názov webu pôsobí hodnoverne. Potom odporúčam preštudovať si aj samotný obsah. Aké sú nadpisy? Seriózne, alebo ako naše Aktuality, za všetkým hľadajúce senzácie? A texty? Odvolávajú sa na štatistiky? Citujú autority z oboru? Uvádzajú na konci článku alebo niekde v texte zdroje?

Hoďte si nadpis do Google a pridajte za neho slová ako fake, scum, hoax alebo bullshit. Preštudujte si stránky, ktoré sa zameriavajú na šarlatánov a vtipálkov, ako sú http://bulshit.cz alebo www.lovcisarlatanov.sk

2. krok : Zistite pravdepodobnosť, že zdroj má relevantné informácie

Ak je pod článkom podpísaný autor, tak si vygooglite jeho meno. Kde žije? Pohybuje sa v oblasti, o ktorej píše? Je veľmi pravdepodobné, že ak autor článku pochádza z inej krajiny, a dokonca tam aj býva, tak asi nebude mať informácie z prvej ruky. Možno nezavádzal úmyselne, ale nechal sa oklamať, prípadne zle preložil najnovšie správy z cudzieho jazyka.

Toto sa podarilo v nedávnom hoaxe, ktorým bolo tvrdenie, že v čínskom Pekingu premietajú na obrovských obrazovkách Slnko. Inak by ho jeho obyvatelia nevideli kvôli smogu. Samotný autor príspevku pochádzal z Brooklynu a zle si interpretoval fakty. V Pekingu slnko síce premietali, ale len ako súčasť propagačného videa pre turistov.

3. krok : Použite rozum, zapnite mozog na plné obrátky

Predstavte si, že ste detektív. Hľadajte nezrovnalosti. Čo je obsahom nadpisu? Hovorí o tom, že príde dáka obrovská katastrofa? Oznamuje objavenie zázračného lieku? Takmer isto sa jedná o bullshit! Ale Prečo?

Rakovina, smrť a obezita sú veľmi silné slová. Strašiaky. Vyvolávajú v nás zdesenie. A to je presne to, čo po nás médiá (nie len tie veľké) chcú. Obavy sú veľmi silným motivátorom. Na druhej strane vám ponúknu liek. Liek, ktorý vám pomôže zbaviť sa choroby, obezity a zaručí vám obrovské svaly alebo veľké prsia. Keby niečo takéto existovalo, prečo by to veľké svetové médiá zamlčali a malé “pochybné” nie.

4. krok : Nedôverujte pochybným prieskumom

Nehovorím o tých predvolebných. Mám na mysli všetky ostatné. Väčšinou sú dôsledkom objednávky od konkrétnej spoločnosti. Žiaľ, tieto bývajú veľmi nepresné. Prečo? Dajú sa veľmi jednoducho prispôsobiť, ale ako?

Jedným zo spôsobov  je prispôsobenie si otázky tak, aby sme dosiahli “tú správnu odpoveď.” Jednoducho pripravíte dotazník, ktorý bude mať “tie správne otázky”:

“Ste proti tomu, aby ktokoľvek bil vaše dieťa?

Každý rozumný človek povie áno. Však násilie na deťoch je zlé. A pozor. Z ničoho nič tu máme zákon, vďaka ktorému, už ani rodič nemôže použiť fyzický trest na vlastného syna či dcéru. Toto ste chceli, keď ste odpovedali? Isto? Spomeňte si na to, keď vám deti prerastú cez hlavu.

Ďalším spôsobom je výber veľkosti a obsadenia reprezentačnej vzorky. Predstavte si, že akože robíte prieskum trhu. Budete sa pýtať fanúšikov na Fanpage-i značky Liptov, ktorá je ich najobľúbenejšia značka mliečnych výrobkov. Asi si veľmi dobre viete predstaviť, aký výsledok dosiahnete.

Tých možností je oveľa viac. Preto si vždy veľmi dobre pozrite (väčšinou to býva uvedené dole, veľmi malými písmenkami), kto je autorom prieskumu, na základe ktorého bol napísaný celý “senzačný” článok.

Záver

V úvode spomínaná správa o postupe Severnej Kórey do finále majstrovstiev sveta je samozrejme blbosť. Na to, aby ste vedeli sami posúdiť, či sa jedná o relevantné informácie, alebo kraviny, vám netreba veľa.

Preklepnite si zdroj. Zistite si, či je dôveryhodný. Je pravdepodobné, že sa nachádza v lokalite, o ktorej píše? Má skúsenosti s danou problematikou?

Dávajte si pozor na výsledky pochybných prieskumov a vyhýbajte sa článkom oznamujúcim katastrofu, liek na rakovinu alebo obezitu. Hitom je zdravá výživa a veľké svaly.

Čo je najdôležitejšie, zapojte rozum a zapnite mozog na plné obrátky. Nezabúdajte:

 

“Na bullshite sa dajú zarobiť veľmi pekné peniaze”  

Ktorý hoax naposledy dostal vás?

Autor príspevku  je zakladateľom webu www.petercelko.sk

Zdroje:

Scroll To Top
Táto stránka využíva súbory Cookies Chcem vedieť viac.