Lepšie ceny alebo produkty nedostupné na lokálnom trhu sú dôvody, pre ktoré sa online zákazníci rozhodnú nakúpiť zo zahraničného eshopu.
Slováci napríklad uprednostňujú nákupy u českých susedov, celkovo však významne rastie podiel dopravených zásielok z čínskych web stránok. Najmenej nakupujú v zahraničí Nemci, Briti a Poliaci.
Podľa prieskumu E-shopper barometer, ktorý realizovala kuriérska spoločnosť DPD, člen skupiny DPDgroup, 67 % Európanov už nakúpilo zo zahraničnej európskej stránky.
Tretinu nákupov zrealizovali vo Veľkej Británii. Najčastejším dôvodom, pre ktorý ľudia volia zahraničie sú lokálne nedostupné produkty a lepšia cena. Medzi produkty, ktoré zákazníci takto kupujú patrí najmä móda, elektronika či kozmetika.
Už dlhodobo je na vzostupe hlavne doručovanie tovaru z Číny hlavne pre nižšie ceny produktov. Nákupom z tejto krajiny kraľujú Španieli, Holanďania a Poliaci.
V prípadoch, že zákazník hľadá konkrétnu značku nedostupnú v Európe, smeruje jeho nákup hlavne do USA. Avšak niektoré krajiny stále uprednostňujú nákup u svojich susedov.
Rakúski zákazníci napríklad nakupujú v Nemecku, Belgičania vo Francúzsku a Slováci z českých stránok. Jedným z dôvodov je aj to, že rozumejú jazyku danej krajiny a vedia sa tak orientovať v ponuke eshopov.
“Ako dopravca sa zameriavame hlavne na individualizáciu služieb doručovania, zvyšovanie ich dostupnosti, flexibility a pohodlnosti. To je to, čo zákazníci pri preprave očakávajú. Rovnako sa stáva témou aj faktor bezpečnosti doručenia a informačných či finančných transakcií,”
uvádza Peter Pavuk, generálny riaditeľ kuriérskej spoločnosti DPD na Slovensku.
Typickým zákazníkom zahraničných eshopov je muž vo veku 18 až 34 rokov s vyšším príjmom. Títo zákazníci zároveň častejšie nakupujú impulzívne a častejšie tovar vrátia.
V cezhraničných nákupoch dominujú hlavne Lotyši a Portugalci. Aj Chorváti uprednostňujú medzinárodné stránky, je z nich takmer tretina ich online nákupov.
Výraznejší rast v počte medzinárodných nákupov vidno v pobaltských krajinách, ale aj v Belgicku, Rakúsku či Maďarsku. Naopak, Nemci, Briti a Poliaci uvádzajú, že všetko potrebné a v dostupnej cene nájdu aj v eshopoch vo svojej krajine.
Medzinárodné nákupy však stále svoj potenciál nevyčerpali. Podľa prieskumu budú noví nakupujúci pribúdať hlavne v Litve, Rusku či Chorvátsku.
Objem cezhraničných nákupov bude rásť aj v Rumunsku a Poľsku. Najmenší záujem o prípadné nákupy zo zahraničia vidno u obyvateľov z Veľkej Británie, Holandska alebo Nemecka.
Medzi bariéry, ktoré online zákazníci vnímajú patria napríklad dlhý či komplikovaný proces vrátenia tovaru alebo sklamanie z doručeného tovaru.
Takmer 12 % Európanov uvažuje o tom, že prestane nakupovať v zahraničí.