V roku 2008 ešte neboli sociálne média zaťažené minulosťou, práve naopak, boli povzbudzované budúcnosťou, vnímané ako určitá hračka, ktorá bola pre mnohých zaujímavá. Tento pohľad na sociálne média sa však v priebehu rokov zmenil, a tak sa Facebook a Twitter stali verejnými obchodnými spoločnosťami a start-upy už nie sú len záležitosťou geekov.
Sociálne médiá sa stávajú dospelejšími a vyspelejšími než ako sme boli na ne zvyknutí.
To, čo bolo, už neplatí, nastali zmeny a treba sa im prispôsobiť. Staré analógové paradigmy v marketingu, tlači i v biznise už boli prekonané. A tak vyspelosť sociálnych médií pre vás a váš biznis znamená implementovanie nových procesov a platforiem. Znie to nudne, ale je to efektívne.
1. Ak chceš hrať, tak plať
„Lajkovanie“ na Facebooku bolo začiatkom aj koncom Facebook marketingu. Dosiahnite 100 000 lajkov a získate tak veľké publikum. Áno. Lenže, z Facebooku sa stala obchodná spoločnosť a akcionári za to chcú určitú finančnú refundáciu.
Rozsah, kedy vás vaša fan page nestojí ani cent sa teda zužuje a z platenia sa stáva súčasť prevádzkovania fan page. Za Facebookom nezaostáva ani Twitter, ktorý si v priebehu uplynulých 12 mesiacov vyvinul možnosti poskytovania reklamy. S týmto trendom začal v USA a postupne ho rozširuje aj do Veľkej Británie a ostatných krajín.
Ak chcete dobrú propagáciu, bez peňazí to jednoducho nepôjde. Aspoň nie na Facebooku. A čoskoro ani Twitteri.
2. Plánovanie – nutné zlo
Tvrdiť, že uplatňujete social media marketing, pretože ste na Facebooku a na Twitteri už nestačí. Sociálne médiá vyrástli a vy potrebujete strategický plán marketingu na sociálnych sieťach. Vašou úlohou teda je:
- definovať svoje ciele,
- definovať svoje publikum,
- zabezpečiť potrebný rozpočet a vhodné zdroje
Presne tak, nastal čas plánovať.
3. Zapracovať na kvalitnom obsahu
Sociálne médiá so sebou prinášajú obrovskú silu a možnosť celosvetového zásahu. Inovatívne a kreatívne značky a firmy si uvedomujú, že sociálne médiá a publikovanie kvalitného obsahu jednoducho patria k sebe. Preto vytvorte zaujímavý a kreatívny mediálny materiál, zdieľajte ho na sociálnych sieťach a začnite vlastnú globálnu konverzáciu.
Práve obsah je to, na čom záleží, pretože dobrý obsah sa šíri ďalej a vyvoláva diskusie. A kto zabezpečí, že sa váš obsah bude šíriť ďalej? Užívatelia sociálnych sietí. Pre potvrdenie uvádzame, že až 99% konverzácií na YouTube vzniká z podnetu fanúšikov alebo followerov.
4. Vizuálne orientované sociálne siete ako centrum záujmu
Vizuálny obsah je v súčasnosti tým najväčším a najefektívnejším trendom v marketingu sociálnych médií, a to kvôli niekoľkým faktorom:
- rýchle prenikanie smartfónov a tabletov na trh
- dostupnosť WiFi
- primeraná cena za uplodovanie obrázkov s vysokým rozlíšením (HD),
- neustále rastúci záujem o vizuálne sociálne siete ako Pinterest, Instagram, Vine a pod
Nezabúdajte, že v roku 2014 môžete zvýšiť povedomie o vašej značke alebo predaj aj vďaka šíreniu vizuálneho obsahu.
5. Univerzálnosť mobilných telefónov
Prispôsobiť obsahu prezeraniu cez telefón je veľmi dôležité a vzhľadom na čoraz univerzálnejšie použitie mobilných telefónov až kľúčové.
Preto sa uistite, že :
- Váš blog je možné prezerať na mobilných zariadeniach, predovšetkým, ak používate WordPress.
- Obrázky a videá musia byť jednoducho zobraziteľné na smartfónoch a tabletoch. Kedysi to bolo plusom, dnes nevyhnutnosťou.
6. Nositeľné sociálne siete
U nás na Slovensku možno stále hudba budúcnosti, ale ak poznáte Google glass, iste mi dáte za pravdu, že to je ešte len začiatok rozvoja takéhoto druhu sociálnych médií.
V roku 2014 je očakávaný nástup sociálnych sietí, ktoré prechádzajú z rúk na zápästie alebo tvár. Také sú prognózy, no ich úspešnosť a prijatie budeme vedieť zhodnotiť až o rok.
7. Boom Google+
V prípade Facebooku je platiť nevyhnutnosťou. Ale ako vieme, Facebook nie je jedinou sociálnou sieťou, kde môžete byť propagovaný vy, váš produkt alebo vaša práca. To nás „vedie“ smerom ku Google+, v ktorom, laicky povedané, zisky akcionárov nie sú prioritou.
Navyše, od Google+ je len kúsok ku Google Adwords a k SEO.
S viac ako pol miliónom užívateľov jeho význam neustále rastie a stáva sa dôležitým kolieskom v sfére sociálnych médií.
8. Rastúci vplyv online influencerov
Čím ďalej, tým viac sa dostávajú „do hry“ aj online influenceri. Určite každý z vás vie, o čom hovorím. Sú to ľudia, ktorí do určitej miery ovplyvňujú mienku druhých ľudí, predovšetkým svojich followerov. Hoci nejde o úplne nový trend, v roku 2014 očakávame jeho ešte väčší rozmach.
Úlohou pre vás teda je, aby ste našli toho správneho influencera aj pre váš produkt a spojili jeho meno s vašou firmou. Ako napríklad, keď Nike sponzoroval Tigera Woodsa.
9. Značky začínajú ignorovať klasické médiá
Viete ako Beyonce minulý rok v decembri oznámila, že bude mať nový album? Cez spoty v televízií? Cez bilboardy? …oznámila to cez Instagram, 8 miliónom svojich followerov. Výsledok? 365 000 stiahnutí za prvý deň a 1.2 milióna tweetov za 12 hodín.
Beyonce má svoju vlastnú distribučnú sieť, a to sociálne médiá. Sila jej fanúšikov hovorí sama za seba. Ako sme už uviedli, užívatelia sociálnych sietí rozhodujú o tom, či sa váš obsah bude šíriť ďalej.
10. Posúvať sa vpred
Buďte špičkoví v tom, čo dávate na sociálne siete. Hľadajte nové trendy, myšlienky, nápady a prispôsobujte ich sebe alebo svojej značke. Skúšajte, učte sa a inšpirujte sa úspešnými ľuďmi. Posuňte vpred svoje myslenie i svoj biznis.
zdroj: jeffbullas.com, Váš osobní startup