Home / sociálne médiá / Čo je to twitter?

Čo je to twitter?

Twitter má dobrý rok. Nákupy firiem, noví zamestnanci, narastajúci počet používateľov a pôsobivé tržby – to všetko len prispieva ku šuškande o najnovšej IPO (prvej verejnej ponuke akcií na burze) sociálnych médií.

Kým si ľudia kladú otázku, aká budúcnosť čaká malého modrého vtáčika, odpovede môžeme nájsť v minulosti spoločnosti. Od svojho zrodu v roku 2006, Twitter miliardami krátkych odkazov (tweetov) rozkolísal názory voličov, zlomil rekordy a vskutku podráždil Aleca Baldwina.

A teraz vám predstavíme Twitter – od zárodku vo vajíčku až po vstup na burzu.

Odeo a Twttr

Twitter začína svoj príbeh v startupovej firme Odeo, ktorú založil Noah Glass spolu s bývalým zamestnancom Googlu Evanom Williamsom. Firma ponúkala podcastové služby. Podnetom ku vzniku startupu bol Glassov nápad, že odkaz, nahratý na telefón, môže byť prekonvertovaný do MP3 a umiestnený na internete a Williamsove peniaze, spolu s peniazmi asi tuctu ďalších investorov. Spoločnosti sa však veľmi nedarilo. V snahe získať nové nápady, Glass and Williams usporiadali celodenný brainstorming.

Práve počas tejto porady Jack Dorsey prvýkrát predstavil nápad, z ktorého sa neskôr vyvinul Twitter. Dorseyho nápad bol, že každý človek môže prostredníctvom SMS a špeciálneho čísla poslať odkaz malej skupine ľudí prostredníctvom verejnej siete. Ako číslo sa zvolila kombinácia číslic “40404,” projekt bol pomenovaný “twttr” a sociálna sieť bola na svete.

A tak sa Dorsey, Biz Stone a Florian Weber pustili do jej výstavby, pod vedením Noaha Glassa. Dňa 21. marca 2006 o 16:50 Jack Dorsey zverejnil svoj prvý tweet:

práve si nastavujem svoj twttr.

Tweety pre všetkých 

Po niekoľkých mesiacoch skúšobnej prevádzky, keď sa twttr používal na komunikáciu medzi kanceláriami vo firme Odeo, bol 15 júla 2006 sprístupnený verejnosti. V dobe, keď sa používal text vo formáte T9 na zaklápacích telefónoch typu Razr, verejnosť celkom dobre nerozumela, aký úžitok im tento produkt prinesie.

O chod služby sa starala spoločnosť TechCrunch, ktorá naznačovala, že Odeu by prospelo, ak by sa prestalo venovať zábavným “vedľajším projektom” a miesto toho sa koncentrovalo na vlastný nie veľmi úspešný produkt.

Twttr následne zaznamenal svoj prvý nárast popularity v auguste, keď získal tisíce používateľov, ktorí cez sociálnu sieť šírili správy o zemetrasení v San Franciscu.

Nový manažment

V septembri 2006 prišiel Evan Williams za investormi spoločnosti Odeo s ponukou. Bolo očividné, že Odeo nikam nesmeruje. Spustenie iTunes so zahrnutou platformou pre podcasty znelo sľubne, ale malo pre spoločnosť fatálne dôsledky, nehovoriac o tom, že si zakladatelia uvedomili, že sa o podcasty v skutočnosti ani nezaujímajú.

Williams oslovil investorov s ponukou: aby neutrpeli stratu, odkúpi späť ich podiely na spoločnosti. Investori súhlasili, netušiac, že to bude nepochybne najväčšia finančná chyba ich života.

Odeo a twttr odvtedy patrili Williamsovi

Odeo sa premenovalo na Obvious Corp., twttr sa premenoval na Twitter a následne sa stala kontroverzná vec. Williams prepustil Noaha Glassa, jedného z priekopníkov Twitteru, ktorého Business Insider označil za “zabudnutého zakladateľa Twitteru.” Niektorí tvrdia, že Glass zohral vo vytváraní Twitteru takmer rovnako veľkú úlohu ako Dorsey – Glass vymyslel názov a veľa pracoval na prvých verziách stránky. Hovorí sa tiež, že bez Glassa by Twitter ani nevznikol.

Potenciálne dôvody, prečo Glass dostal padáka, sa líšia – od jeho osobnosti, túžiacej po nezávislosti, po prílišnú snahu ovládať Twitter. Glass však v jednom z rozhovorov priznal, že aj keď sa cítil byť “podvedený,” neodišiel zo spoločnosti s prázdnymi rukami. Výška jeho odstupného nebola zverejnená, ale vyjadril sa o nej nasledovne:

Neobišiel som naprázdno. Ale v prípade, že by som ostal a zmenilo by sa smerovanie, získal by som oveľa viac.

Twitter sa postupne vyvinul do podoby samostatnej firmy v apríli 2007 a jeho riaditeľom sa stal Jack Dorsey, avšak medzi sociálne médiá sa zaradil až na konferencii South by Southwest Interactive (SXSWi). Na dvoch 60-palcových plazmových obrazovkách, nainštalovaných na chodbách v priestoroch, kde sa konala konferencia, sa striedali iba Twitterové odkazy a tisícky tweetov pomaly zaplavili SXSWi. Ku koncu konferencie sa počet tweetov za deň strojnásobil, z 20 000 na 60 000.

Vďaka SXSWi získal Twitter impulz pre svoj ďalší rast. A začal rásť, a to exponenciálne, od 400 000 zverejnených tweetov za štvrť roka v roku 2007, po 100 miliónov tweetov za štvrťrok v roku 2008. Podľa analýz Nielsen Online z marca 2009 vyrástol Twitter o 1.382% za uplynulý rok (od februára 2008 po február 2009), čo sú pôsobivé čísla dokonca aj pre Facebook, ktorý mal v tom čase 65,7 miliónov unikátnych návštevníkov za mesiac. Nová domovská stránka Facebooku, ktorá sa v reálnom čase obnovovala, vyzerala ako priama odpoveď na nečakaný rast Twitteru.

Model získavania tržieb a promované tweety 

Nárast popularity Twitteru sprevádzala aj zvýšená kontrola. Dorsey odstúpil zo svojej pozície generálneho riaditeľa v októbri 2008, aby sa venoval menej namáhavej úlohe predsedu predstavenstva. Williams prevzal post generálneho riaditeľa a v septembri 2009 vymenoval Dicka Costola, ďalšieho bývalého zamestnanca Googlu, za prevádzkového riaditeľa, v snahe potlačiť názor, že Twitter by na svetovej scéne neprežil bez business plánu. Následne sa v lete 2009 rast Twitteru neočakávane zastavil, pričom čísla sociálneho giganta Facebooku a YouTubu neustále rástli.

Costolo uviedol spoločnosť do novej etapy rastu tržieb, ktorý vyplynul z nového druhu reklamy: z promovaných tweetov. Promované tweety, ktoré Costolo nazval hybridom “vybojovaných médií” a “platených médií,” boli prvou fázou reklamnej platformy Twitteru, odhalenou na prvej oficiálnej konferencii Chirp Conference v San Franciscu, v apríli 2010.

Nová funkcia ponúkla možnosť reklamy v reálnom čase, viacero spôsobov merania angažovanosti používateľov pomocou tweetovania a zákazníkom priniesla pocit, že reklamy, ktoré “nerezonovali” prostredníctvom re-tweetov, klikov alebo pridávania do obľúbených, budú odstránené z obehu. Najdôležitejšie ale bolo, že Twitter začal zarábať.

Williams odstupuje

Costolov úspech s promovanými tweetmi bol vonkajším prejavom jeho hlbokej osobnej zaangažovanosti na Twitteri. A skutočne, bol natoľko zakorenený vo firme, že jej ostatní zakladatelia ho označovali za spoluzakladateľa, napriek faktu, že do spoločnosti vstúpil až tri roky po prvom tweete.

Neskôr, v roku 2010, Evan Williams uverejnil na Twitter blogu, že sa chystá odstúpiť z pozície generálneho riaditeľa a namiesto toho sa bude venovať produktom spoločnosti. Dick Costolo ho na jeho mieste nahradí. Kým sa všetci zhodovali na tom, že to bude pravdepodobne znamenať rozdelenie výkonných povinností medzi Costola a Williamsa, nikto nepochyboval o tom, že Costolo bude mať odteraz hlavné slovo.

Táto zmena mala zmysel. Twitter vytvoril populárny produkt vďaka produktovému riaditeľovi Evanovi Williamsovi – vynašiel nové funkcie, obnovil dizajn webstránky a pomohol vybudovať produkt od jeho skromných začiatkov v Odeu až po sociálnu sieť, ktorá každý deň generuje milióny interakcií medzi používateľmi. Avšak čo Twitter skutočne potreboval v roku 2010 bol business model a Dick Costolo už vykonal významné kroky pre jeho zabezpečenie.

Promované tweety boli len začiatok. V roku 2011 Twitter zdvojnásobil svoje akvizície, zameriavajúc sa na vyhľadávanie a objavovanie, sociálne analýzy a reklamu. Zakúpenie Tweetie klienta od v roku 2010 tiež prinieslo oficiálne Twitter aplikácie pre iOS, Android a BlackBerry, čo spôsobilo, že Twitter sa stal znovu neočakávane obľúbeným a používaným. V januári 2011 pochádzalo až 40% tweetov z mobilných telefónov.

Costolo dal Twitteru niečo, čo mu predtým chýbalo: víziu. Sústredil sa na Twitter ako na informačnú sieť, teda už nie len sociálnu sieť. Keď sa začali objavovať klebety o príprave Facebook telefónu, Costolo zmietol zo stola nápad vytvoriť Twitter telefón.

Twitter už teraz funguje na všetkých zariadeniach, o ktorých budete tento týždeň počuť,

vyhlásil na konferencii Mobile World Conference vo februári 2011.

Tweety bezproblémovo prechádzajú všetkými platformami; presne o to usilujeme.

Zatiaľ čo Twitter vo svojou novou víziou naďalej prekvital pod vedením Costola, objavili sa ďalšie funkcie – zdieľanie fotografií a videí. Väčšina energie sa však vynakladala na zdokonaľovanie pôvodných funkcií a zdrojov tržieb. Twitter pokračoval v nákupe menších startupov, ktoré pracovali na zlepšovaní exitujúcich funkcií, promovaných tweetov (ktoré sa tiež rozšírili na promované trendy a promované účty) a naďalej vytváral pôsobivé tržby. Podľa niektorých správ sa očakáva, že v roku 2014 spoločnosť vygeneruje viac ako 1 miliardu dolárov príjmov z reklamy.

Vo firme sa tiež objavil problém spamovania, ktorý je dodnes prítomný, pretože počet spamových účtov naďalej rastie.

Napriek týmto výzvam, Twitter dosiahol nový úspech vďaka žurnalizmu. Twitter zohral kľúčovú úlohu vo voľbách v roku 2012, v digitálnej revolúcii v Egypte, ktorá vyústila do odstúpenia prezidenta Hosniho Mubaraka a tiež pri potvrdení prvých správ o smrti Usámu Bin Ládina.

Vzťah Twitteru a médií je zmesou lásky a nenávisti. Sociálne siete sa stali najjednoduchším spôsobom ako prísť k najhorúcejším správam (a rovno sledovať ich vývoj) a žiadne médium to nerobí lepšie ako Twitter. Okamžite obnovované odkazy z neho urobili najlepší zdroj aktuálnych správ, či už išlo o klebety o celebritách alebo o politické šarvátky.

Vine a Twitter Music

Kým väčšina akvizícií Twitteru sa zameriavala na zdokonaľovanie jeho základných funkcií, dva startupy sa zaslúžili o rozvoj platformy jedinečným spôsobom.

V prvom rade je to Vine. Dick Costolo to celkom trefne zhrnul v rozhovore s The Wall Street Journal, krátko po nákúpe startupu Vine:

Keď Facebook kúpil Instagram, povedal som, že nebudeme robiť to, čo robia ostaní. Budeme hľadať niečo nové. Všetci sme sa zhodli na tom, že je to ďalší prirodzený krok.

A Vine sa pre Twitter rozhodne stal úspešným projektom. Rôznorodosť platformy mu priniesla popularitu u Average Joes a ďalších väčších značiek, skracovaním nových príbehov, súťaží, módnych prehliadok a reklám na 6-sekundové klipy so stráviteľným obsahom, nehovoriac o množstve jedinečného obsahu, ktorý jeho používatelia každý deň generujú. Aj keď Instagram vydal Instagram Video, aby tejto značke konkuroval, Vine si u používateľov zachoval svoju popularitu.

Twitter Music bol výsledkom zakúpenia startupu We Are Hunted v apríli 2013. Firma We Are Hunted sa zameriavala na sledovanie hudobných trendov a rovnaký záujem zdieľa aj Twitter Music. Twitter Music sa špecializuje na objavovanie hudby spôsobom, ktorý sa líši od ostatných stránok ako sú Pandora a Spotify. Zobrazí vám iba skladby, o ktorých tweetovali vaši priatelia a preto vám nebude odporúčať pesničku, ktorú si raz prehral niektorý z vašich kamarátov. Stránka dobre vyzerá a jej ovládanie nie je nudné, čo je dobrým znamením pre prípadné ďalšie pripravované produkty.

Twitter dnes

Twitter naďalej láme rekordy používanosti, prináša najnovšie správy, zvyšuje tlak celebritám a dopredu prezrádza dej našich obľúbených televíznych seriálov.

Čísla však nie sú také pôsobivé ako sa očakávalo. Kým Twitter zažíva 30% nárast oproti minulému roku, je stále ďaleko od očakávaného 100% rastu, ktorý naplánoval generálny riaditeľ Costolo.

V júli priniesol nový produkt Twitteru, “Twitter Amplify,” novú metódu pre značky a zadávateľov reklamy, pomocou ktorej môžu propagovať televízne reklamy na Twitteri. Značky môžu dokonca sledovať svoje kampane pomocou funkcie TV Ads Dashboard. Produkt bol údajne až o 27% úspešnejší než sú historické priemerné hodnotenia faktorov ako sú rozpoznanie reklamného odkazu verejnosťou, spojenie si značky s produktom a zámer nakupovať, u značiek ako Jaguar a Samsung.

Čo bude nasledovať?

A tak v čase navrhovaného vstupu Twitteru na burzu ostáva najväčšou otázkou, kam chce spoločnosť smerovať, až dôjde ku zverejneniu.

Twitter chce v prvom rade získať viac používateľov. Stránka je veľmi populárna, avšak používa ju len 18% dospelej populácie v USA. V porovnaní s Facebookom, ktorý používa 50% dospelých ľudí v USA, vyzerá toto číslo veľmi skromne.

Dôvod je jasný: Twitter odrádza nováčikov navonok komplikovaným systémom hashtagov, označovaní pomocou znaku @ a špecifickým žargónom. Najnovšia snaha stránky o čiastočné vyriešenie tohto problému zavedením modrej čiary, ktorá spája konverzácie, sa u používateľov nestretla s pozitívnou odozvou.

Vyzerá to tak, že ďalší smer, ktorým sa Twitter chce uberať, je sociálna televízia. Zatiaľ čo nové diely seriálov Breaking Bad a Orange Is the New Black zaplavujú Twitter množstvom tweetov od používateľov, sociálna sieť bude hľadať spôsob ako zúročiť tento prirodzený vzťah a premeniť ho na zisk z reklamy. Najnovšia kúpa startupu Bluefin Labs, ktorý je priekopníkom v analýze sociálnych televízií, to len potvrdzuje.

A napokon, je isté, že Twitter bude pokračovať v zdokonaľovaní svojich existujúcich služieb, tak ako to neustále robil v minulosti a bude hľadať nové cesty ako zlepšiť obľúbené funkcie a zbaviť sa neobľúbených.

Na čo by sa podľa vás Twitter mal zamerať teraz, keď sa chystá vstúpiť na burzu? Napíšte nám komentár a prosím, nesnažte sa vtesnať svoj názor do 140 znakov.

Zdroj: mashable.com

Využívate sociálnu sieť twitter? V komentároch nám pošlite linky na vaše twitter profily :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll To Top
Táto stránka využíva súbory Cookies Chcem vedieť viac.